Att läsa.

En bild tagen på ett dammigt golv, det innehåller inte bara damm, möbler och diverse andra saker. Det innehåller böcker, böcker är något som kan ta några timmar att avnjutas, ibland dagar, ibland veckor och ibland år. Det finns nog chans att vissa böcker inte ens blir utlästa på livstiden, böcker som man baserad allt på. Trots att det skrivna ordet må vara svagt ibland, så existerar bläckets lag längre än svärdets. Bläckets lag må ha blivit sönderbränd, bortkastad eller något i den riktningen. Dessa små barn till böcker, åldrar må variera, från en från ursprungligen publicerad från 1786 till nog denna tidsålder.

Denna bild betyder att jag var på biblioteket, en plats som jag nog ursprungligen kom i kontakt med speciellt med på grund av att kören låg i lokalen bredvid. Från att ha gått från djurböcker (nog var det ganska naiva drömmar, men det är väl det som är sött med barndomen) till att läsa mer avancerat. Jag var nog inte ungen som hade förutsättningar att vara en läsare, hade nog talang då i att rita men pratet och skrivandet var nog inte det man skulle kalla optimalt för den åldern. Saker ändras, men det gör inte bakgrunden till ens liv.

Böcker är ju primärt som bakgrunder, antagligen till en person som var/är av kött och blod eller en fiktiv person. Historier om någon som funnits eller finns i tankarna. Böcker ändras oftast inte.. jo, det ändras... fast det är mer nyöversättningar och liknade.. för att kunna anpassa en helt ny generation eller generationer med sådana som lärt sig använda språket på ett lite annorlunda sätt. Det är lite som människor, ungefär samma omslag, man känner igen folk trots att deras celler ersätts, likheter i människor. Böcker orsakar känslor, det gör människor också. Vissa böcker eller människor lämnar större intryck på en, vissa glömmer man nästan bort eller glömmer bort helt.

Jag skulle ha tagit upp Markus Zusaks Boktjuven, vilken är en fascinerade bok om böcker och en flicka. Dock så ändrades sammanhanget lite från lite skum text till ännu skummare text. Dock så får boktjuven en poäng för att den omedvetet påminner om Terry Pratchetts döden trots att de olika "döden" är för olika bruk i böckerna. Terry Pratchett och Markus Zusak är både briljanta författare som jag en dag hoppas att bekanta mig med fler böcker av. För böcker är lite som människor, intressanta ibland, ibland tråkiga och ibland är de som man måste ha..




Jag tror ingen har intresse vad en 16 och en cirka fjärdedelslår har att säga om så mycket,
fast man vet ju aldrig.. Folk kan ju överraska en.


Kommentarer
Postat av: jag

jag håller med dig fullständigt! (H)

2010-05-07 @ 20:24:09
Postat av: mitchan

Terry Pratchett äger!! var det inte typ du som tipsade mig om honom i din boktipstråd på djur.nu vid tidernas begynnelse aka julen 08?

2010-05-07 @ 20:38:27
URL: http://tidstjuv.blogg.se/
Postat av: Jennifer

böcker är mysiga

2010-05-07 @ 20:40:04
URL: http://guin.blogg.se/
Postat av: Smurvelmurvelsmurfen

Sv: Man får inte nyckelpigan att stanna så länge på ett grässtrå, man låter den krypa på flera grässtrån :P

2010-05-07 @ 22:18:31
URL: http://smurvelmurvelsmurfen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0